Kwesties op de werkvloer

Jezelf ergeren aan een collega of medewerker? Het komt iedereen wel eens voor en het is logisch als je nagaat hoeveel tijd je doorbrengt met collega's. Collega's zie je vaak meer als je eigen partner. Vaak is het gevoel maar tijdelijk en ben je het de dag erna alweer vergeten. Ergernissen kunnen echter ook uitgroeien tot conflicten met grote gevolgen...

(H)erkennen van conflicten

Een uitbarsting tussen collega's zorgt voor een duidelijk zichtbaar conflict. Werkplekconflicten zijn echter vaak onzichtbaar aanwezig. Medewerkers gaan de confrontatie vaak uit de weg terwijl de spanning voor de collega's duidelijk merkbaar is.

Geen goed woord voor elkaar over hebben, niet respecteren van elkaars mening, achteruitgang in prestaties en ontwijkend gedrag zijn signalen waaraan je onzichtbare conflicten kunt herkennen. (H)erkennen van conflicten, daar begint het mee.

Impact van het conflict

Collega's kiezen partij en worden onderdeel van het conflict. Er onstaat een 2-deling op de vloer met als gevolg dat klanten gaan merken dat er iets speelt. Verandering in gedrag en/of slechtere prestaties onderhevig aan het conflict kunnen uiteindelijk leiden tot klantverlies en imagoschade.

In de meeste gevallen zal het zover niet komen, onderschat echter de impact van een ogenschijnlijk klein conflict nooit. Grijp dus altijd direct in om schade te beperken.

Vertrouwen is de sleutel

"Samen opsluiten in een kamer en er pas uit laten als het is opgelost". Een opmerking die wij veel managers & leidinggevenden gekscherend horen maken. Dit gevoel geven leidinggevende hun medewerkers echter wel als zij als bemiddelaar aan tafel treden. Medewerkers komen niet tot de werkelijke kern door de angsten als: Baanverlies, angst dat uitspraken terugkomen in beoordelingen of (gevreesde) partijdigheid vanuit de leidinggevende.

Voordelen van mediation geven uw medewerkers het vertrouwen alles uit te kunnen spreken. Hierdoor komen ze wel tot de werkelijke oorzaak van de kwestie. De uiteindelijke sleutel om samen tot een echte & blijvende oplossing te komen. Een oplossing (aan)gedragen door de medewerkers zelf.

SAMEN STERK STAAN

Samenwerking die voorheen stroef verliep zal met de oplossing van de kwestie versterkt worden. Het oplossen van een conflict is natuurlijk niet het enige middel om samenwerking binnen de organisatie te vergroten.

Met "Samen werkt beter" helpen wij organisaties (interne) samenwerking te verbeteren tussen mensen. "Samen slimmer werken" richt zich daarentegen op de processen. Hoe kunnen wij jullie helpen samen sterk te staan?